התיאטרון של שולמית בת-דורי

ספרה של ד"ר רויטל איתן "התיאטרון של שולמית בת-דורי"

revital book2ראה אור בספרא, בית הוצאה לאור, 2014

אני חושבת על שולמית בת-דורי.
לפני יותר משש עשרה שנים יצאתי למסע. פגישה מקרית עם יוצרת מרתקת זו הביאה אותי להקדיש לה חלק ניכר מחיי. במשך שנים רבות חקרתי את יצירותיה וחייה, ואת עבודת הדוקטורט שלי הקדשתי לתיאטרון שלה במפגשו עם סוציולוגיה והיסטוריה ארצישראלית. עוד שנים מספר נדרשו לי כדי להפוך את המחקר האקדמי לספר נגיש. לעזרתי במסע הצטרפו נווטים וקוראי מפות, אנשי מצפון ומצפן. כולם טובים ומסורים.
במהלך שש עשרה השנים הללו חיי ידעו ניצחונות ומפלות, תמיהות ותובנות, כאב וגם מזור. וכמו בת לוויה נאמנה הלכה לצדי השולמית. תמיד שם - נותנת כוחות, מאתגרת, מהווה סימן וסמל, מודל וגם שיעור עבורי.
היום תם המסע. יום שלישי פעמיים כי טוב. הספר נולד. ראה אור.
ומכאן היא לדרכה ואני לדרכי."

ד"ר רויטל איתן

"התיאטרון של שולמית בת-דורי" מאת ד"ר רויטל איתן

ספר זה הוא המחקר השיטתי והמקיף הראשון על ארבעים שנות יצירתה ועבודתה התיאטרונית של שולמית בת-דורי, מחזאית, במאית, סופרת, מפיקה, מרצה וחוקרת.

שולמית בת-דורי היתה אישיות פורצת דרך לא רק בתחום המקצועי אלא אף בחייה האישיים: פמיניסטית, ייצרית וחושנית, אינדיווידואלית ובעלת השקפות רדיקליות שניסתה להתערות בחברה הקיבוצית, רציונלית ודעתנית אך גם מעורה במיסטיקה ובסיאנסים, מקיימת חיי נישואים פתוחים, עצמאית ומשוחררת, אך נוטה לתלותיות.

במשך שנים רבות נדחקה והודרה שולמית בת-דורי לשולי השיח הציבורי-התרבותי, וזאת חרף חידושיה האמנותיים הרבים ותרומתה לפיתוח ולקידום התיאטרון הארצישראלי והישראלי: בשנות ה-30 יישמה טכניקות מבית מדרשם החדשני של ארווין פיסקטור וברטולט ברכט. בשנות ה-50 יצרה וביימה בעקבות מקס ריינהרט מופעי תיאטרון-המונים בטבע על פי מקורות תרבות יהודיים-עבריים ("אחיי גיבורי התהילה"). בשנות ה-60 וה-70 חקרה את הפולקלור הישראלי דרך יצירת חגי-עם ועשייה ציבורית (פסטיבל דליה).

ספר זה מבקש לחשוף את יצירותיה בתיאטרון הקיבוצי והרפרטוארי ואת טיפולה בשאלות אידיאולוגיות ואמנותיות, וזאת תוך השוואה לעשייה המקבילה לה בשדה התרבותי בארץ.
יש לקוות כי הספר יתקן את העוול ההיסטורי המתמשך שנעשה ליוצרת גדולה זו ויעמיד אותה במקומה הראוי בגלריית היוצרים המובילים בארץ.

ד"ר רויטל איתן מרצה מזה 20 שנה במכללת סמינר
הקיבוצים, revital eytanשם היא מלמדת בימוי ומשחק, תיאטרון פוליטי וחברתי, תיאטרון ומגדר ועוסקת במחקר ובהנחיה לתואר שני. את עבודת הדוקטורט שלה עשתה בחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב.

רויטל איתן היא בוגרת בית הספר בית צבי במשחק. היא שיחקה בתיאטרון המקצועי, הנחתה וביימה בתיאטרון הקהילתי, ועסקה בהוראה ובניהול בחינוך העל יסודי. ביימה יותר מ-30 הצגות בבתי ספר למשחק ובתיאטרון הרפרטוארי.

 

חזרה לדף הראשי של התיאטרון של רויטל איתן