יאיר בן-חור

חַיְדַּקִּיםyair ben chur

בְּעֶרֶב יוֹם
שָׁאַלְתִּי לִשְׁלוֹמֵךְ
מִשַּׁשְׁתִּי אֶת הַדֹּפֶק,
לְהוֹרִיד אֶת לַחַץ דָּמֵךְ
וְלִשְׁלֹחַ חַיְדַּקִּים טוֹבִים
שֶׁיִּלָּחֲמוּ בַּכּוֹלֶסְטֶרוֹל הָרַע שֶׁלָּךְ.

 

איפה השירה פגשה אותך לראשונה?

השירה פגשה אותי בפעם הראשונה בבית הספר היסודי, כיתה ג או ד, כתבתי שיר וקראתי אותו בכיתה. בגיל 12 התחלתי לכתוב שירים באופן קבוע ומאז אינני מפסיק.

מה תפקידה של השירה בעיניך?

השירה נועדה בראש ובראשונה לנפש האדם. בכתיבת שירה לדעתי יש סוג של מחאה פרטית של האדם עם עולמו הפנימי. כלומר, עצם הפעולה של כתיבת השיר הוא מחאה. שהרי אם הכול טוב ויפה, אין על מה להתלונן ואין מה לומר – אז לשם מה לכתוב שיר?
שירה היא צורך, אדם מרגיש צורך לכתוב שיר. כתיבת השיר גורמת לָרוב להרגשה טובה ולסיפוק אדיר. המניע הראשוני לכתיבתו הוא פנימי, צורך, דחף שחש האדם לבטא את תחושותיו.

שירה שהתפרסמה תפקידה תרבותי בעיקרו, לפתח את התרבות, לעורר שיח תרבותי ולהביע מחאה. מי שחושב ששירה תפקידה לשנות או להפוך עולמות, טועה. שירה לא יכולה לשנות, היא יכולה להציב מראה מול הפרצוף, היא יכולה להיות נוקבת, קשה, נוגעת, פוגעת, מרגשת – אבל היא אינה יכולה לשנות את המציאות.

משורר שאתו היית רוצה לשבת ולשוחח?

הייתי שמח מאוד לשבת בבית קפה עם המשורר שי אריה מזרחי ז"ל, שהיה גם עמית למקצוע, אבל לצערי הרב זה כבר לא יקרה. משוררים נוספים שהייתי שמח לשוחח עִמם: לאה גולדברג ודליה רביקוביץ', זכרן לברכה. אבל אם אתייחס לחיים שבינינו אזי משוררת עכשווית המפרסמת שירה כיום שהייתי שמח לשוחח עִמה היא המשוררת המרתקת בעיניי, לורן מילק.

היכן אתה כותב?

אני כותב בבית במחשב. בעבר הייתי כותב ביומנים, ובעידן המחשב אין ברֵרה אלא לכתוב בו. כשאני מחוץ לבית ועולה לי רעיון לשיר אני כותב אותו בטלפון הנייד שלי, וכשחוזר הביתה אני מעביר למחשב.

מדוע בחרת את השיר הזה?

בחרתי בשיר "חיידקים" מפני שהוא מייצג נאמנה את כתיבתי היום, או לפחות מה שכתיבתי מנסה להיות: קצרה ותמציתית, מטפורית ומדויקת בשימת לב גם לשם השיר. כלומר, גם לשם השיר יש משמעות וראוי להשקיע בו מחשבה. השיר נולד במקרה, משתי מילים שעלו בראשי, "בערב יום". בדרך כלל יש ל"בערב יום" המשך: בערב יום העצמאות, בערב יום הזיכרון, בערב יום השואה. חשבתי לעצמי, מה קורה ביום רגיל, יום סתמי, שגרתי למדיי? ואז השיר נכתב מעצמו.

 

לדף של יאיר בן-חור בסופ"ש שירה 34

 

הזנת תוכן: 13.11.2013

 חזרה לדף הראשי "משוררים באור"