אלי הירש קורא שירה

אלי הירש (נולד ב-8 באוקטובר 1962) eli hirsh
הוא עורך ספרותי, מבקר ספרות, מתרגם ומשורר ישראלי.

 

ערן הדס, מקש הרווח (וארבעה ספרים נוספים)eli hirsh

פורסם בתאריך 16 באוגוסט 2013 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

באמצע העשור הקודם הגיחה אל שוליה של סצינת השירה התל-אביבית המשוררת צאלה כץ ועוררה מהומה קטנה.

יעקב רז, לקראת מהeli hirsh

יעקב רז הוא יפנולוג ומורה לזן-בודהיזם, שמילא ועדיין ממלא תפקיד מרכזי בהתהוותה של קהילת אוהבי ההייקו העברי. לתרגומיו מיפנית, כתביו על זן-בודהיזם ושיעוריו באקדמיה ומחוצה לה היתה השפעה ניכרת על התפתחותו של הז'אנר בישראל...

יוסף עוזר, עמק יזרעאל ירושליםeli hirsh

פורסם בתאריך 30 באוגוסט 2013 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

יוסף עוזר הוא אחת הדמויות המרתקות בעולם השירה הישראלי. הוא מיוחד במינו – משורר חרדי שכותב שירה חילונית. כשקוראים את שיריו קשה לנחש שהוא חי חיים חרדיים.

סיון בסקין, אחותי יהונתןeli hirsh

לספרה השלישי של סיון בסקין יש שם יפה וחזק, "אחותי יהונתן", שמעלה מייד על הדעת את מסורת שירי יונתן, זו שנמשכת מ"צר לי עליך אחי יהונתן" של דוד המלך דרך "מבעד לדוק מרחקים צלם ענוג" של רחל המשוררת...

נעמה גרשי, רציתי לספר לך על השועלים eli hirsh
כרמית רוזן, קהל יחיד

פורסם בתאריך 28 ביולי 2013 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

שני ספרי ביכורים חדשים, שניהם מצויינים, של נעמה גרשי וכרמית רוזן, מייצגים שתי מגמות מנוגדות, אולי משלימות, בשירה הישראלית הצעירה.

ישראל פנקס, האם את עדיין רואה אותיeli hirsh

פורסם בתאריך 10 באפריל 2015 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

ש משהו מוצק וחשוף בספרו החדש של ישראל פנקס, חתן פרס ישראל ומהמשוררים המרכזיים בתולדות "דור המדינה" והשירה הישראלית בכלל, שחגג בינואר השנה יום הולדת שמונים.

אנו שמחים לבשר על פתיחתה של סדנת שירה eli hirsh
בהנחיית אלי הירש בבית הסופר בתל אביב.

מטרת הסדנה היא ליצור מסגרת קשובה ותומכת לכתיבת שירה, לקרב את הכותבות והכותבים לשירה העברית בת זמננו, ולעודד אותן/ם לכתוב ברצינות ובאומץ, מתוך חופש פנימי ומודעות עצמית.

טוביה ריבנר, פרשת הדרכיםeli hirsh

פורסם בתאריך 1 במאי 2015 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

בספרו החדש של טוביה ריבנר, שחגג לפני כשנה יום הולדת תשעים, יש שירים כל כך וירטואוזיים, שהמפגש הראשון איתם מעורר מין תדהמה: באמת כל זה מתרחש שם, בין המילים המעטות האלה?

מלכה עירומה, שירת מחאה חברתית נשיתeli hirsh

פורסם בתאריך 29 במרץ 2013 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

כותרת המשנה של האנתולוגיה "מלכה עירומה" היא "שירת מחאה חברתית נשית", וזאת כותרת בהירה ונגישה מאוד, אבל נדמה שדווקא בהקשר הזה יש במילה "מחאה" משהו קצת חלש ומעורפל מדי. עדיפות מילים כמו "התנגדות", "התרסה", "מאבק" – וכשמדובר בשירת נשים זוהי קודם כל התרסה כנגד הדומיננטיות שיש לקולות גבריים במסורת השירה, ובעצם במרחב הציבורי בכלל, דומיננטיות שעד לפני כמה עשרות שנים היתה כמעט-מונופול.

חיים גורי, אף שרציתי עוד קצת עודeli hirsh

פורסם בתאריך 3 ביולי 2015 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

השיר המצורף לרשימה, המתנוסס על גב ספרו החדש של חיים גורי, מנסח רעיון שיש לו תקדימים רבים בתולדות השירה העולמית: הרעיון שלשירה יש כישרון לגבור על המוות. העיקרון פשוט: המשורר חולף אך שירתו שורדת, ומעניקה לו, או לפחות לזכר הדברים שהאמין בהם, מעין חיי נצח וירטואליים.

אלי הירש - גני תל אביב התלויים eli hirsh

פורסם בתאריך 23 בפברואר 2013

בשבוע שעבר ראה אור ספר השירים הרביעי שלי, "גני תל אביב התלויים". הספר נכתב בעקבות מותו של חבר קרוב – המתרגם והסינולוג דן דאור – ובעצם בעקבות חייו ובעקבות הידידות הארוכה בינינו, שנמשכה יותר מעשרים שנה.
התחלתי לכתוב את שירי הספר כשנה אחרי מותו של דני. רציתי להתאבל עליו – משהו שנמנעתי ממנו עד אז – כלומר להיפגש איתו שוב ולהיפרד ממנו שוב, וגיליתי שכתיבת שירה מאפשרת לי לצאת למסע הזה.

נורית זרחי, אררטeli hirsh

פורסם בתאריך 24 באפריל 2015 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

מה הופך דווקא את ספר השירים ה-14 של נורית זרחי – "אררט" – לספר השירים היפה ביותר שכתבה אי פעם, לספרה הכי חכם, הכי מנוחם, הכי מכושף? מה גורם לקריאה בשיריו להפוך לחוויה משמחת כל כך של גילוי והתגלות?

פאול צלאן, תפנית נשימהeli hirsh

פורסם בתאריך 1 בפברואר 2013 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

המשורר פאול צלאן נולד ב1920 בצ'רנוביץ' למשפחה יהודית דתית דוברת גרמנית. שמו היה פאול פסח אנצ'ל. כאשר הוריו נעצרו ונשלחו למותם במחנה עבודה בטרנסיסיטריה ב1942, בנם לא היה בבית וניצל. בבוקרשט של אחרי המלחמה הוא בחר בשם העט פאול צלאן, והפך למשורר יהודי-רומני הכותב גרמנית – שפת אמו. ב-1948 היגר לפריז, שם חי עד התאבדותו ב1970.

זלדה, ציפור אחוזת קסםeli hirsh

פורסם בתאריך 29 באוגוסט 2014 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

יש משהו מושך ונוגע ללב בדמותה של המשוררת זלדה, כמו שהיא מצטיירת ב"ציפור אחוזת קסם", מבחר ערוך היטב ומומלץ מאוד של רשימות ומכתבים מעזבונה, המעוטר בציוריה הנעימים (זלדה חלמה בנעוריה להיות ציירת, וציירה כל חייה).

 eli hirshרפי וייכרט - מאות

רפי וייכרט עסוק בשנים האחרונות בניסויים צורניים מפתיעים
ויוצאי דופן. יש בניסויים האלה פרדוקס או סתירה פנימית – הם נולדים מתוך כמיהה לצורה פיוטית הדוקה ותובענית, כזאת שתטיל על המשורר משמעת ותשמש תחליף מעודכן לחרוז ומשקל, אך למרבה הפלא הם מושכים את שירתו לעבר הפרוזה, ומעניין לנסות להבין איך זה קורה ולמה.

 

אלחנן ניר, מי שנפלה עליו מפולתeli hirsh

פורסם בתאריך 12 בספטמבר 2014 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

יש חילונים שאומרים, בנימה שיש בה התנשאות, שלדתיים קל יותר, יש להם אמונה, והאמונה חוצצת ביניהם לבין ריקנות החיים שהחילונים מעזים להתמודד איתה במישרין – מסוג ההכללות שגם מעט האמת שיש בהן מתפוררת כשחושבים עליה ברצינות.

אריה סיון - על ים ועל חול 

פורסם בתאריך 23 באוקטובר 2009 במדור הספרות של eli hirsh
ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

המבחר "על ים ועל חול", המכנס שירים של אריה סיון שעוסקים בתל אביב, הוא מין ספר יום-הולדת, ומדובר ביום-הולדת כפול: מאה שנה לעיר העברית הראשונה, שמונים למשורר הוותיק. כדאי לקרוא את הספר גם כי יש בו הרבה יופי כשלעצמו, וגם משום שהוא משמש שער לשירתו של משורר משמעותי אך מעודן מאוד,
שנותר – בין השאר בשל העדינות הזאת – בשוליה של תשומת הלב הספרותית.

תומס טרנסטרומר, כל השיריםeli hirsh

פורסם בתאריך 29 בנובמבר 2013 במדור הספרות של ידיעות אחרונות, מוסף 7 לילות

רק לפני שנתיים זכה המשורר השוודי תומס טרנסטרומר בפרס נובל, וכבר רואה אור כרך כל שיריו בתרגום לעברית. לא רק המהירות מרשימה, גם הספר עצמו.

שוב לא זכיתי בפרס ראש הממשלהeli hirsh

פורסם בתאריך 24 בדצמבר 2012 

בשבוע שעבר התברר לי שגם השנה, בפעם המי-יודע-כמה, לא זכיתי בפרס ראש הממשלה. מדי שנה, כבר שנים רבות למדי, אני פותח עיתון, ומגלה ששוב נמצאו יותר מתריסר יוצרים אחרים שתרומתם לספרות הישראלית – לדעת מחלקי הפרס – גדולה משלי. מעולם לא זכיתי בשום פרס ספרותי, שזה משונה כשלעצמו, אבל התחמקותו של פרס ראש הממשלה כרוכה אצלי ברגישות מיוחדת, שכן כמעט כל מי שיש לו איזושהי נוכחות בספרות העברית זוכה בו, עם תוספת קבועה, נכבדה למדי, של יוצרים חסרי ערך שנהנים מקשרים מזדמנים בוועדות הפרס.