ביאליק בלוז

מופע מוזיקאלי תיאטרלי בקאמריbialik

מאת רויטל איתן

אני חושבת על ביאליק.
ש-לום רב שו-בך ציפו-רי היק-רה מארץ מרח-קים נפל-אות. המשורר הלאומי. המשורר במלעיל. המשורר בהברה אשכנזית. ביאליק המזוהה עם השחיטה, עם הפרעות, עם גיא ההריגה. או ביאליק של שירי הילדים- רוץ בן סוסי ושאר חבריו המתוקים.

אבל היה גם ביאליק אחד נוסף. לא לאומי. לא מולאם. ביאליק פרטי מאד. שובב, פוחז, ארוטי, חשקן. ביאליק אנושי ופגיע וחשוף ומשתוקק וכמה ונותן ומרעיף וזקוק וגלוי- כל התכונות הנפלאות והטובות שיש בבני אדם ושהופכות אותם לראויים להיקרא כך...
ביאליק ידע לאהוב והיה חושי וחושני להפליא. בביאליק הייתה גם יכולת תימרון ומינפול. ביאליק התגעגע. ביאליק ידע לצחוק ולהצחיק. "היה איש וראו איננו עוד ושירת חייו באמצע נפסקה"
ומניין לי כל אלה?
מערב מענג שכולו "ביאליק בלוז". ראיתי לפני זמן מה ועדיין הולך אתי. שלושה יוצרים מוכשרים –ליאור בן אברהם, אורי וייס, ירון זיו, מגישים את שירי המשורר בהגשה בימתית רעננה ומפתיעה. יש בהופעתם מחד כבוד למילים והמנגינות והשירים מבוצעים לעילא ובתשומת לב קפדנית. מאידך, לא נרשמה שום עבשות באוויר או תחושת פרה קדושה בסגנון "אל תיגע בי".
הביאליק שלהם פתוח לפרשנות עכשווית, מודרנית, הוא נגיש ושובב, שובה לב, מלא הומור ומתיקות. ביאליק כזה שמתנועעים על המושב בחדווה קופצנית עם שיריו ושרים איתם במלוא גרון.
אורי וייס המנגן בגיטרה ושר, מתגלה כטרובדור אמיתי. שנסונייר. כל מילה זכה ומכווננת היישר למטרתה. קול פעמונים זך בצד סלסולים מזרחיים ויוונים, בלוז כהה ומחוספס ליד הגשה ג'אזית קצבית.
וירון זיו, נגן גיטרה מחונן המפיק מהמיתרים תזמורת שלמה בענווה ובצניעות של "על החלון פרח עציץ כל היום הגנה יציץ כל חבריו שם בגן ..".
ומעל כולנה- ליאור בן אברהם. שחקן, רקדן, בדחן, רגשן, נהנתן...הנהנה מכל רגע ומפגין זאת כל כולו בכישרון מגוון.

נ.ב
זוהי קריאה שלישית ואחרונה למפמ"ר התיאטרון והספרות במשרד החינוך:
אנא המליצו בכל פה למורים ולתלמידים במגמות שלכן (ולא רק להם), לרוץ ולראות את "ביאליק בלוז". מעולם שעורי הספרות לא היו ולא יהיו, עונג צרוף שכזה שלמידה והנאה דרים בו בכפיפה אחת!

התאבו לדעת בשל מה אהבתי?
אני אהבתי בשל תפוח....
...לדודי היה פרדס
ולדודי בת יפת עיניים
ובתוך הפרדס ברכת מים
מפכים חרש, שוקטים, ברים...
כחום היום- היום הבהיר
ואני עם פנינה שארתי
לשוח אל הגן יצאתי
היא עלמה רכה ואני איש צעיר....
ונצחק יחד ונתעלס,
אני ופנינה שארתי
פזזנו, שרנו ונהי כילדים...

 

קטעים מן המופע "ביאליק בלוז"

 

לדף המופע ולהזמנת כרטיסים באתר של תיאטרון הקאמרי

 

הזנת תוכן: 23.12.2014

חזרה לדף הראשי "התיאטרון של רויטל איתן"